2017年度 シラバス大学院

PM教育研究領域 (プロジェクトマネジメント&ITスペシャリスト)

2018/01/30  現在

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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
1.0
責任者
/Coordinator
大藤 建太
担当教員名
/Instructor
大藤 建太, - -
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/01/24
授業の概要
/Course outline
This course gives students an overview of microeconomics, one of the basic theories in business management.  It is useful to have a broad and fundamental understanding of Microeconomics, because it relates to other disciplines such as Business Strategy, Marketing, and Finance.  Hence, this course tries to touch on those related disciplines as well.  
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
Unit 1:  Consumer Choice
(1) Understand budget constraint
(2) Solve consumer's problem for optimal bundle (utility maximization)
(3) Understand marginality conditions at the optimum point
(4) Understand how to derive demand functions

Unit 2:  Elasticity and Price Discrimination
(1) Understand price elasticity concept
(2) Understand market segmentation concept based on the elasticity
(3) Understand price discrimination concept, and its three different classification
(4) Understand two-part pricing strategy and its benefit to the business

Unit 3:  Production and Cost
(1) Understand cost components – variable and fixed costs
(2) Undertake a simple breakeven analysis
(3) Understand how firms determine production cost, or cost function
(4) Understand differences in the short-run and long-run competitive prices based on the cost function

Unit 4:  Competition and Competitive Advantage
(1) Understand competitive environment in varying degrees
(2) Understand how profits and market prices are influenced depending on these degrees
(3) Become familiar with Porter's Five Forces model
授業スケジュール
/Class schedule
Unit 1:  Consumer Choice
(1) Understand budget constraint
(2) Solve consumer's problem for optimal bundle (utility maximization)
(3) Understand marginality conditions at the optimum point
(4) Understand how to derive demand functions

Unit 2:  Elasticity and Price Discrimination
(1) Understand price elasticity concept
(2) Understand market segmentation concept based on the elasticity
(3) Understand price discrimination concept, and its three different classification
(4) Understand two-part pricing strategy and its benefit to the business

Unit 3:  Production and Cost
(1) Understand cost components – variable and fixed costs
(2) Undertake a simple breakeven analysis
(3) Understand how firms determine production cost, or cost function
(4) Understand differences in the short-run and long-run competitive prices based on the cost function

Unit 4:  Competition and Competitive Advantage
(1) Understand competitive environment in varying degrees
(2) Understand how profits and market prices are influenced depending on these degrees
(3) Become familiar with Porter's Five Forces model

教科書
/Textbook(s)
Handout, to be distributed in class
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
Exam = In-Class Final Exam, 30 points
Homework = 4 submissions, 15 points each: 4 x 15 = 60 points
Class attendance = 10 points
Total of 100 points.  Final grades (A - F) follows the Graduate School guidelines.
履修上の留意点
/Note for course registration
(none)
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
(recommended books, NOT required) 
- D. Kreps, "Microeconomics for Managers," W. W. Norton & Company  
- Robert H. Frank, "Microeconomics and Behavior," 4th Ed. or later, McGraw-Hill Higher Education


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
岩瀬 次郎
担当教員名
/Instructor
岩瀬 次郎, 吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/01/27
授業の概要
/Course outline
プロジェクトマネジメントはプロジェクトを成功裏に完了するための計画と管理の技術である。本科目では、プロジェクトマネジメントのグローバル標準The Project Management Body Of Knowledge (PMBOK)に則っとり、プロジェクトとは何か、プロジェクトマネジメントの知識体系、システム開発プロジェクトに必要となるプロジェクトマネジメント技術を習得する。利用者の求めるITシステムを成功裏に構築するために、プロジェクトマネージャの果たすべき役割、近年のIT(情報技術)を駆使したシステム開発でのプロジェクトマネジメントの基本を学び、パッケージ型開発や組込み系のプロジェクトの特徴、グローバルプロジェクトの管理についても学習する。プロジェクトマネージャのキャリアの背景となるIT業界のビジネス、技術動向、ITエンジニアのスキル、キャリアパスを紹介する。授業では、外部講師を招き、プロジェクトマネジメントの実践を紹介する。授業は講義を中心に、テーマにより演習や課題レポートを果たす。当コースは日本のIT企業で働くことを想定しているため、講義資料は英語も併記するものの実例、演習等、日本語での講義が基本となる。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
システム開発のプロジェクトを遂行する上で、関連する開発プロセスを理解し、プロジェクトマネジメント技術の基本を学習する。システム開発プロジェクトの動向、プロジェクトマネージャの役割、キャリアを学習し、将来ITエンジニアを目指す上でのプロジェクトマネジメントの基本を修得する。

到達目標
1. プロジェクトマネジメントを実行するにあたって、要求分析、設計、プログラミング、テストなど開発プロセスとの関係を理解する。
2. システム開発を成功裏に完了するために必須となるプロジェクトマネジメント技術の基本を理解する。
3. IT業界のビジネス、組込み系プロジェクト、グローバルプロジェクト、パッケージ型開発などの動向、プロジェクトマネージャに求められる資質、キャリアの事例を学び、今後IT業界、IT関連への進路、キャリアを考える上での知識を得る。
授業スケジュール
/Class schedule
第 1回 システム開発の技術とビジネス動向
第 2回 プロジェクトマネージャの役割とキャリア
第 3回 システム開発プロセス(要求分析、設計、プログラミング、テスト) 
第 4回 プロジェクトの定義、プロジェクトマネジメントの技術体系
第 5回 プロジェクト計画(見積り)
第 6回 プロジェクト計画(スケジュール、演習)
第 7回 進捗管理EVM *
第 8回 進捗管理EVMケーススタディ*
第 9回 リスク管理
第10回 リスク管理ケーススタディ
第11回 パッケージ型開発(ERP)プロジェクトマネジメント *
第12回 パッケージ型開発(ERP)ケーススタディ*
第13回 契約管理
第14回 契約管理ケーススタディ
第15回 まとめ
第16回 最終試験 
*)外部講師の招聘を予定。
教科書
/Textbook(s)
指定なし。毎回資料を直前に配布(ソフトコピー配布)。
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
・筆記試験(選択式、記述式)1回, 課題レポート5題程度(期限1週間)、出席率(含む参加態度)により総合的に評価。評価配分の目安:最終試験50%, 課題・授業中ケーススタディ40%, 出席10%
・出席が規定の条件を満たさない者は評価しない。
・課題レポート提出が遅れた場合遅れ度合いによって減点とする。
・私語等の受講態度不良の場合は減点とする。
・遅刻と途中退室の場合は出席とみなさない。
履修上の留意点
/Note for course registration
関連科目:
SYA13 安心・安全な組み込みシステムの基礎と実践
PMA09 機能安全システムの基礎と実践
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
「ソフトウェアエンジニアリング講座1,2」(岩瀬、内藤他著 日経BP社)


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
吉岡 廉太郎
担当教員名
/Instructor
吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/01/23
授業の概要
/Course outline
There is a myth that only artists, composers, writers, singers, actors, inventors and others of these types are creative people. There is also a myth that creativity is mysterious and uncontrollable burst of inspiration available only to a lucky few; the creative process is considered the same as the process of spiritual growth, etc. In fact, IT specialists are the most creative persons: they understand people needs, applications; corresponding abstract models and transforms knowledge into design and implementations.

In this course, creativity is considered as ability to create new and useful things and/or to add new and useful features for existing things. Each person has talent to innovate, but to demonstrate the creativity, it is necessary to be in good physical and mental conditions, possess special knowledge, and regularly practice in the use of the knowledge. The course provides some approaches and methods to develop creativity based on ideas of dualism of processes and phenomena, alternative actions, multiple views of objects, and a concept of good classifications.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
They are to enhance student ability to innovate, that is "to see what no one else is seeing," "to think what no one else is thinking," and "to understand why people miss their chances." The objectives also include recommendations for 1) understanding existing things and their specific features and getting some possible hints about non-existing things or new features, and for 2) how to predict usefulness of the things and features.
授業スケジュール
/Class schedule
Course themes include:
- New examples of creativity,
- Overcoming inability to use familiar objects in an unfamiliar way,
- Acquiring knowledge to prepare mind,
- Preparing mind for the feeling of passion,
- Other strategies for creativity,
- Self-explanatory components for programming,
- Multimedia hieroglyphs for communication,
- 3D Kanji for preserving traditions and developing new cultural assets,
- 3D printing for designing buildings, sculptures and pieces of jewelry, promoting mathematical art, special forms of education, etc.
教科書
/Textbook(s)
Handouts will be provided.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
1. Final test (45 points),
2. Technical report on “Classification of Objects” (40 points)
3. Attendance lectures and participation in discussions (15 points)
履修上の留意点
/Note for course registration
None.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
Books:
Scott Isaksen, Brian Dorval, and Donald Treffinger, Creative approaches to problem solving, Third Edition, SAGE Publications, 2011,
Jayne Wallace, Emotionally charged: A practice-centered enquiry of digital jewelry and personal emotional significance, PhD thesis, Sheffield Hallam University, 2007.
Edward deBono, Serious Creativity, PROFILE BOOKS, 2005
Michael Michalko, Cracking Creativity, Ten Speed Press,1998
Tom Wujec, Five Star Mind, Doubleday Canada, 1995

An Interactive Textbook
Charlotte Jirousek, Art, Design, and Visual Thinking: http://char.txa.cornell.edu/

Websites:
Architecture: http://www.stratasys.com/industries/architecture  
Sculptures: http://www.shapeways.com/art/sculptures  
Replication of Famous Sculptures: http://www.youtube.com/watch?v=QX4ub-Kqkjk  
Van Gogh's Sunflowers: http://www.huffingtonpost.com/2013/10/11/3d-sculpture-sunflowers_n_4079360.html  
Obama's State of the Union address: http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-11/21/3d-printed-obama-speech  
3-D Printed Version of Yourself: http://www.wired.com/design/2013/08/this-company-will-transform-you-into-an-incredibly-detailed-3-d-printed-figurine/  
Jewelry: http://3dprintingindustry.com/jewellery/
3D printed art exhibition: http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/howaboutthat/10419956/In-pictures-3D-printed-art-exhibition.html
3D Printshow: http://3dprintshow.com/
Education: http://www.stratasys.com/industries/education
3D Printing on Campus: https://www.facebook.com/3D.Printing.Education  
3D Printing for Educators: http://www.stratasys.com/industries/education/educators


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
サバシュ バーラ
担当教員名
/Instructor
サバシュ バーラ
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/02/01
授業の概要
/Course outline
   The course aims at supporting reliable computations in distributed
   Systems. The course covers web based applications, Internet based applications, APIs and Web as a business model. It includes topics such as, Web
   Services, data recovery and process recovery.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
The contents cover methods for supporting reliable computations.
   It includes topics such as, Web Services, data recovery and process recovery
in Large scale distributed Systems.
   This course  puts emphasis on distributed Services. Concepts
   are studied by taking the example cases for analysis.  
授業スケジュール
/Class schedule
1.          Introduction to Web Services
2.          Middleware in Conventional Systems
3.          State Dependency and Architectures
4.          Middle-ware and Integration: Web Services Architecture  
5.          Distributed Operating Systems: Platforms
6.          Fault-tolerance in Distributed Applications
7.          Data Storage Grid
8.          Large Software Systems; System Reliability     
教科書
/Textbook(s)
1.  Web Services - Concepts, Architectures and Applications, by G. Alonso,
      F. Casati, Harumi Kuno, V. Machiraju, Springer- Verlag, 2004.
  2.  Distributed Systems: Concepts and Design, by G. Coulouris, and T.
      Kindberg, Addision Wesley, 5th Edition, 2011.
  3.  Reliable Distributed Systems, Technologies, Web Services and
      Applications, by Ken P. Birman, 2012, Springer.
  4.  Database Systems Concepts, by A. Silberschatz, H.A. Korth,
      and S. Sudershan, 6th Edition, McGrawHill Book Co., 2010.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
   - One short quiz  ( 20 points )
   - One examination ( 30 points )
   - Software projects and Class Assignments ( 10 points )
   - Exercises ( 15 points )
履修上の留意点
/Note for course registration
Course requires prior familiarity with Computer Networks and .Courses on :  Operating Systems, Database Systems.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
Study material and notes recommended by the instructor(s).
  1.  Web Services - Concepts, Architectures and Applications, by G. Alonso,
      F. Casati, Harumi Kuno, V. Machiraju, Springer- Verlag, 2004.
  2.  Distributed Systems: Concepts and Design, by G. Coulouris, and T.
      Kindberg, Addision Wesley, 4th Edition.
  3.  Reliable Distributed Systems, Technologies, Web Services and
      Applications, by Ken P. Birman, 2009, Springer.
  4.  Database Systems Concepts, by A. Silberschatz, H.A. Korth,
      and S. Sudershan, 5th Edition, McGrawHill Book Co., 2005.


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  後期集中 /2nd Semester Intensi
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
1.0
責任者
/Coordinator
桜木 君枝(ベネッセ)
担当教員名
/Instructor
吉岡 廉太郎, 桜木 君枝(ベネッセ)
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/03/02
授業の概要
/Course outline
*Lectures will be given in Japanese.
「会社とは何か」「会社は誰のものか」「会社は誰のためのものか」

 金融危機に端を発した経済不況とその回復、東日本大震災、グローバル化やITの進展等、企業を取り巻く環境は大きく変化し、それは雇用問題や環境・資源問題、サプライチェーンや地域との関係性のあり方等の企業活動に大きな影響を与えている。その一方で、粉飾決算、リコール隠蔽、目先の利益重視による安全・安心の軽視等、相変わらず企業不祥事は後を絶たない。
 そのような状況の中で、従業員・株主・顧客・消費者・地域社会等、企業を取り巻くステークホルダー(利害関係者)の意識もここ数年で大きく変わってきており、企業の存在そのものが問われる時代になってきた。
 企業を取り巻く環境変化とはどのようなものか、その環境変化に対して、企業はどのように対応しようとしているか。企業が社会に存在する目的、その目的を実現するための「企業統治(コーポレートガバナンス)」や「企業倫理・コンプライアンス」等の経営管理システム、また、企業側の問題意識や社内制度の変化、企業が取り組んでいる施策と課題等、企業の現場の最前線の状況を踏まえながら、法的・社会的な側面から「会社」について理解する。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
・「会社」とは何か、会社法と経営管理の側面からの基本項目が理解できる。
・「ステークホルダー(利害関係者)」や社会との関連において「会社」を考察し、その存在意義を理解できる。
授業スケジュール
/Class schedule
Ⅰ 企業を取り巻く環境変化
   ・企業を取り巻く環境変化の内容
   ・続発する企業不祥事
   ・企業不祥事を生む原因
   ・企業不祥事をどう防止するか
   ・「ステークホルダー(利害関係者)」の意識変化と「トリプルボトムライン」
   ・「会社は誰のものか」「会社は誰のためのものか」
Ⅱ 「会社」と「企業統治(コーポレートガバナンス)」
   ・「会社」とは何か
   ・「企業統治(コーポレートガバナンス)」とは何か
   ・米国・欧州・日本の「企業統治」
Ⅲ 「会社法」と「内部統制」
   ・「商法」から「会社法」へ
   ・「金融商品取引法」と「内部統制」
   ・情報開示
   ・「会社法」を巡る動き(「会社法」改正、国際会計基準(IFRS)の導入など)
Ⅳ 「企業倫理」と「コンプライアンス」
  ・「企業倫理」「コンプライアンス」とは
  ・J&Jの「Oure Cred(我が信条)」
  ・「公益通報者保護法」と内部通報制度
Ⅴ 「CSR(Corporate Social Responsibility)」から「CSV(Creating Shared Value)」へ
  ・「CSR」とは何か
  ・ISO26000(社会的責任規格)〜CSRのISO規格化
  ・ソーシャルビジネス
  ・「CSR」から「CSV」へ
Ⅵ 企業はどのように評価されているか
  ・CSRと情報開示
  ・新しい情報開示の流れ「統合報告書」(Integrated Report)
  ・「SRI(Socially Responsible Investment)」と評価インデックス
Ⅶ 企業におけるその他の倫理課題
  ・環境問題
  ・従業員に関する問題
    (ダイバーシティ、男女共同参画、ワークライフバランス、パワーハラスメント、セクシャルハラスメント、メンタル疾病、障害者雇用、高齢者雇用、雇用形態の多様化等)
  ・情報倫理、技術者倫理
Ⅷ ケースメソッド
  ・2〜3の事例を通して、企業倫理や経営の意思決定とはどのようなものかを考える
教科書
/Textbook(s)
資料を配布します。
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
・出席率
・授業での質疑応答、ケースメソッドでの貢献度
・授業終了後のレポート(A4 1〜2枚程度)
以上を総合的に判断します。
履修上の留意点
/Note for course registration
-
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
-


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
ジョン ブライン
担当教員名
/Instructor
ジョン ブライン
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/02/03
授業の概要
/Course outline
The goal of this course is to provide students with the necessary background to understand issues related to professional responsibility within the field of Information Technology in both local and global communities.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
For IT Specialists to meet their responsibilities, they must understand how values, language, politics, culture, economics and the law effect their work. They must also understand how their work effects the wider community and environment. Students will study materials and information relevant to course themes, develop their own projects, and present them.
授業スケジュール
/Class schedule
Weekly project work is based on the course objectives. Students will develop a CMS presentation of materials related to selected themes which may be chosen from the following:
- Social, ethical, and economic background
- Identity and cognition
- Privacy and security
- Freedom of expression
- Intellectual property
- Work, culture, and education
- Social networks
教科書
/Textbook(s)
Reading material will be provided by the instructor.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
In class presentation 30%
Materials development 50%
Participation 20%
履修上の留意点
/Note for course registration
Participation in all classes is required.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
http://aizu.bitnamiapp.com/moodle


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  前期集中 /1st Semester Intensi
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
重田 暁彦(JPDS)
担当教員名
/Instructor
重田 暁彦(JPDS), 林 恒徳(林・土井国際特許事務所), 吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/02/14
授業の概要
/Course outline
*Lectures will be given in Japanese.
IT技術の開発、ビジネスの推進に必要な知的財産についての利用と活用、そのための管理のあり方を分りやすく説明する。
知的財産とは何か、企業ではどのように知的財産を活用しているか、ビジネスの遂行に役立つ知的財産の視点、発明の発想方法、アイディアをまとめて権利として取得するための考え方、特許などの技術情報調査のあり方を学ぶ。
企業における知的財産をめぐる必須知識の習得に留まらず、実践的な能力の開発、多様な課題に対する対応力、応用力(本来、何を、どうすべきかの追及能力)など研究開発技術者として実務上必要な知識の醸成が図れる。
*授業は日本語で行います。


授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
①  企業の技術者として求められる知的財産の基礎的な知識を得ることができる。
②  企業における知的財産の管理活用を総合的に把握できる。
③  アイディアの発想から特許出願まで理解し実践できる能力を習得できる。
④  IT企業における知的財産情報の活用についての知識を習得することができる。
⑤  実践的な調査ノウハウ、分析ノウハウを習得する。

授業スケジュール
/Class schedule
第1回 知的財産関係の基礎的知識(林)
企業活動と知的財産
 知的財産とは
 知的財産の基礎知識

第2回 知的財産制度の概要I(林)
  特許制度、実用新案制度

第3回 (1)知的財産制度の概要II(林)
    意匠制度、商標制度、著作権法、不正競争防止法など 
    (2)IT活用のビジネスモデルおよびシステム関係特許の実例(林)
 コンピュータ・ソフトウエア特許の実例

第4回 知的財産権取得のための知的財産の捉え方(林)
実際の商品にみる知的財産の捉え方
 明細書の構成および表現法

第5回 発明の表現(明細書の構成と表現法)(林)
     明細書記載項目整理
     明細書作成例

第6回 特許明細書の書き方演習I(林)

第7回 特許明細書の書き方演習II(林)

第8回 企業における知的財産管理概要と実体(林)
企業における知的財産活動
 権利化の促進
 権利の活用
 紛争予防

第9回 企業における知的財産情報の活用と分析(重田)
企業活動と特許情報
特許公報の読み方
 特許分類の構成
 特許調査の局面

第10回 特許調査の手段(重田)
調査ツール

第11回 特許調査の種類(重田)
公知例調査
クリアランス調査
動向調査
特許情報の加工と分析
分析結果と得られる情報

第12回 特許調査の方法(重田)
特許調査の種類
 特許調査のやり方
 検索のポイント
 検索キーの選定


第13回 知的財産の創造開発(アイディア抽出のヒント)(重田)
     頭の体操
     アイディア抽出のヒント
 希望点、欠点列挙法、強制連想法、イメージ発想法

第14回 知的財産の創造開発 (統合発想法のすすめ、アイディアの整理方法)(重田)
展開分解思考のすすめ
アイディア整理ヒント

第15回 知的財産の創造開発・製品企画 (統合発想法の実践、商品コンセプト創造の実践)
(重田)
 展開分解思考法の実践
 目的・課題の展開
 コンセプト作成
 実現手段創出
 グループ討議まとめ
 
参考:技術者が持つべき契約関係の知識
教科書
/Textbook(s)
授業では教官が作成した資料を配布する。
配布資料は、原則として授業中に配布する。
副読本として、下記を使用する。
「企業活動と知的財産」~なぜ今、知的財産か~ 著者:重田暁彦
出版社:日本パテントデータサービス株式会社 定価:1000円
ISBN:978-4-9904633-1-1
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
授業態度(出席状況など25%)、演習(25%)、レポート・小テストなどの提出物(50%)で評価する。
履修上の留意点
/Note for course registration
トータルな知識の習得を行うためと、グループ演習などを行うため、欠席は極力避ける。
事前の届け出を条件に、やむを得ない場合には欠席、遅刻、中退は授業態度への反映に考慮する。


参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
①「身近なアイディアを「特許」に変える発想塾」重田暁彦著 講談社+α新書 (図書館蔵書)
②「特許調査入門」酒井美里著 (社)発明協会 (図書館蔵書)

以 上


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
デボプリオ ロイ
担当教員名
/Instructor
デボプリオ ロイ
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/01/24
授業の概要
/Course outline
This course is designed to walk you through the complete course development life-cycle for an online, web-based course. Students will learn audience and task analysis to start with. They will then start mastering the art of creating an outline for a course, writing learning objectives, and
developing the structure of a course. Further, students will gain expertise
in writing and designing lesson materials for online presentation, and
quizzes and assignments. They will also learn about online delivery
techniques and evaluation procedures. In addition to focusing on clear,
concise, effective writing and user-friendly design, this course also
emphasises the ability to function as a productive member of a team.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
1. The student should be able to write and design in any instructional
context.

2. Develop and understand various strategies for planning, researching,
drafting, revising, and editing documents that respond effectively and
ethically to instructional situations.
A.Developing, writing, and editing material for online courses concerned
with application software, work methods, theories and procedures
B.Observing production, developmental, and experimental activities to
determine best
operating practices and proper use of online courses
C.Reviewing design documents, client-submitted requests, drawings, and
other data relative to operation, maintenance, and use of online courses.
D.Organizing material and completes writing assignments according to set
standards regarding order, clarity, conciseness, style, and terminology

3. Able to communicate and collaborate with real client and industry
professionals on multiple issues of technical documentation.

4. Learn and apply strategies for effective group collaboration and project
management.

5. Understand and use various research methods for document testing and
delivery.

6. Develop strategies for using and adapting various communication
technologies for projects.

7. Learn to argue with visual data, understanding and implementing
principles of document design.
授業スケジュール
/Class schedule
QUARTERLY SYSTEM SCHEDULE:

Week # 1: Introduction and Designing User Manuals / Response Paper 1
Week # 2: Evaluating Web-based Training / Response Paper 2
Week # 3: Model Applications in Web-based Training / Response Paper 3
Week # 4: Quality in Web-based Training: Evaluation / Response Paper 4
Week # 5: Blended Learning / Response Paper 5
Week # 6: Web-based Course in Computer Science / Response Paper 6
Week # 7: Field Testing of Web-based Training / Response Paper 7
Week # 8: Final Examination/Discussion
教科書
/Textbook(s)
No specific text book. Lecture notes will be posted in the course website.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
I believe that students can motivate themselves best when there is real
life experience involved in the process of learning. The grading for
workshops and projects are based on a number of criteria.
1. Organization
2. Content Quality.
3. Layout
4. Formatting.
5. Visual Design
6. Production and Print Quality
7. Incorporating Feedback from Industry Professional or Client
8. Group Collaboration

*Major Assignments*:
Seven Response Papers - 100% TOTAL
履修上の留意点
/Note for course registration
Speaking and Writing 3 (Undergraduate)
Writing in the Workplace (Elective)
Writing and Design for the World Wide Web (Elective)
Documentation for Technical Procedures
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
Designing Web-Based Training by William Horton (2000).
Published by John Wiley & Sons, Inc.


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開講学期
/Semester
2017年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
エフゲニー ピシキン
担当教員名
/Instructor
エフゲニー ピシキン
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/02/08
授業の概要
/Course outline
This course is focused on the questions why do many different software paradigms exist and how they can cooperate in software design.

The course is oriented to software engineering students that want to understand better the difference between programming paradigms and practical approaches. Main software engineering principles are exposed in connection to the practical tasks and subject domains.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
After course completion the students will have the following learning outcomes:

- Understanding particularities of major software development paradigms, their connection and their mutual dependencies;
- Understanding of major software engineering principles and methods and their implementation;
- Ability to critique the study, creation and application of software development and quality assurance methods;
- Ability to compare and contrast different development models and methodologies;
- Ability to create and use of object-oriented models in software design;
- Understanding of multi-paradigm approach;
- Knowledge of emerging computing paradigms;
- Ability to define, describe and use design patterns in software development;
- Understanding connections of software design with liberal arts within the framework of multi-disciplinary research;
- Presentation skills during foresight and discussion sessions.
授業スケジュール
/Class schedule
Software Complexity. Basics of Software Engineering. Contemporary computing agenda and computing paradigms. Software development philosophies.

Programming paradigms: imperative, structural, object-oriented, functional, logic, others. Connections to computer architectures. Language implementations. Multi-paradigm approach. Type systems, multi-language development.

Software Engineering: principles and methods. Software development models and life cycles: Waterfall, Evolutionary design, V-Model, Spiral model, Iterative design, Agile. Development methodologies and frameworks: RAD, Scrum, XP, TDD, BDD, MDD. Connections to QA, verification and testing.

Introduction to the object-oriented analysis and design. UML: usage aspects, historical overview, language structure. UML meta-model specification. Software design based on components reuse. Objects structures. Introduction to design patterns. GoF patterns.

Understanding software as art and engineering.

Final team and/or individual presentation and discussion.
教科書
/Textbook(s)
To be defined
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
The final grade will be calculated based on the following weights:

Entry Questionnaire – 5%
Self work and exercises – 20%
Team work, test questions and quizzes in lecture time – 50%
Final presentation and discussion – 25%
履修上の留意点
/Note for course registration
For this course it is required that students have good understanding of the programming fundamentals and a reasonable experience of using at least one general purpose language. Students should have knowledge of data structures analysis and algorithms and software engineering fundamentals.

The course language is English.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
The course web site will be launched soon.

Books and Papers

1. Brooks F. The Mythical Man-Month. Essays on Software Engineering. Anniversary Edition. Addison-Wesley, 1995.
2. Sommerville I. Software Engineering. Pearson Education Limited, 2001.
3. Ghezzi C., Jazayeri  M., Mandrioli D. Fundamentals of Software Engineering. 2nd Ed. Prentice Hall, 2003.
4. Wiegers K. Sotware Requirements. 2nd ed. Microsoft Press, 2003.
5. Fowler M., Beck K. Refactoring. Improving the Design of Existing Code, Addison Wesley, 2000.
6. Beck K. Test-driven Development by Example. Addison-Wesley Professional, 2002.
7. Larman C. Applying UML and Patterns. An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. Prentice Hall, 2005.
8. Gamma E., Helm R., Johnson R., Vlissides J. Design Patterns. Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1995.
9. Ambler S.W. The Object Primer. 3rd edition. Agile Model Driven Development with UML 2. Cambridge University Press, 2004.
10. Kerievski J. Refactoring to Patterns. Addison-Wesley, 2005.
11. McConnell S. Code Complete. 2nd Ed. Microsoft Press, 2004.
12. Braude E.J., Bernstein M. Software Engineering: Modern Approaches. Wiley Computer Publishing, 2010.
13. Martin R. Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship. Prentice Hall, 2008.
14. Meyer B. Touch of Class, Springer, 2010.
15. Meszaros G. xUnit Test Patterns: Refactoring Test. Addison-Wesley, 2007.
16. Wiegers K. More About Software Requirements: Thorny Issues and Practical Advice, 2005.
17. Kaisler S. Software Paradigms. Wiley, 2005.

Useful Web Sources
1. Comparing Software Development Paradigms, January 24, 2014”: http://scottambler.com/backup_muse/comparing-software-development-paradigms.html
2. Computer Science at the University of St-Andrew: Ian Sommerville’s Page:/ http://www.cs.st-andrews.ac.uk/~ifs/
3. CS5707 - Software Development Paradigms Course at the University of Limerick: http://www.csis.ul.ie/coursemodule/CS5707  
4. UML Resource Page: http://www.uml.org
5. Introduction to Object Orientation and UML: http://www.agiledata.org/essays/objectOrientation101.html
6. Patterns and Best Practices for Enterprise Integration: http://www.eaipatterns.com/


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お問い合わせ先メールアドレス:sad-aas@u-aizu.ac.jp