2018年度 シラバス大学院

PM教育研究領域 (プロジェクトマネジメント&ITスペシャリスト)

2019/01/30  現在

科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
1.0
責任者
/Coordinator
大藤 建太
担当教員名
/Instructor
大藤 建太
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/01/22
授業の概要
/Course outline
This course gives students an overview of microeconomics, one of the basic theories in business management.  It is useful to have a broad and fundamental understanding of Microeconomics, because it relates to other disciplines such as Business Strategy, Marketing, and Finance.  Hence, this course tries to touch on those related disciplines as well.  
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
Unit 1:  Consumer Choice
(1) Understand budget constraint
(2) Solve consumer's problem for optimal bundle (utility maximization)
(3) Understand marginality conditions at the optimum point
(4) Understand how to derive demand functions

Unit 2:  Elasticity and Price Discrimination
(1) Understand price elasticity concept
(2) Understand market segmentation concept based on the elasticity
(3) Understand price discrimination concept, and its three different classification
(4) Understand two-part pricing strategy and its benefit to the business

Unit 3:  Production and Cost
(1) Understand cost components – variable and fixed costs
(2) Undertake a simple breakeven analysis
(3) Understand how firms determine production cost, or cost function
(4) Understand differences in the short-run and long-run competitive prices based on the cost function

Unit 4:  Competition and Competitive Advantage
(1) Understand competitive environment in varying degrees
(2) Understand how profits and market prices are influenced depending on these degrees
(3) Become familiar with Porter's Five Forces model
授業スケジュール
/Class schedule
Unit 1:  Consumer Choice
[Week 1] (1) Understand budget constraint
[Week 1] (2) Solve consumer's problem for optimal bundle (utility maximization)
[Week 2] (3) Understand marginality conditions at the optimum point
[Week 2] (4) Understand how to derive demand functions

Unit 2:  Elasticity and Price Discrimination
[Week 3] (1) Understand price elasticity concept
[Week 3] (2) Understand market segmentation concept based on the elasticity
[Week 4] (3) Understand price discrimination concept, and its three different classification
[Week 4] (4) Understand two-part pricing strategy and its benefit to the business

Unit 3:  Production and Cost
[Week 5] (1) Understand cost components – variable and fixed costs
[Week 5] (2) Undertake a simple breakeven analysis
[Week 6] (3) Understand how firms determine production cost, or cost function
[Week 6] (4) Understand differences in the short-run and long-run competitive prices based on the cost function

Unit 4:  Competition and Competitive Advantage
[Week 7] (1) Understand competitive environment in varying degrees
[Week 7] (2) Understand how profits and market prices are influenced depending on these degrees
[Week 7] (3) Become familiar with Porter's Five Forces model

教科書
/Textbook(s)
Handout, to be distributed in class
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
Exam = Final Exam, 60 points
Homework = 4 submissions, 10 points each: 40 points
Total of 100 points.  
Final grades (A - F) follows the Graduate School guidelines.
履修上の留意点
/Note for course registration
(none)
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
(recommended books, NOT required) 
- D. Kreps, "Microeconomics for Managers," W. W. Norton & Company  
- Robert H. Frank, "Microeconomics and Behavior," 4th Ed. or later, McGraw-Hill Higher Education


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
岩瀬 次郎
担当教員名
/Instructor
岩瀬 次郎, 吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/12/14
授業の概要
/Course outline
プロジェクトマネジメントはプロジェクトを成功裏に完了するための計画と管理の技術である。本科目では、プロジェクトマネジメントのグローバル標準The Project Management Body Of Knowledge (PMBOK)に則っとり、プロジェクトとは何か、プロジェクトマネジメントの知識体系、システム開発プロジェクトに必要となるプロジェクトマネジメント技術を習得する。利用者の求めるITシステムを成功裏に構築するために、プロジェクトマネージャの果たすべき役割、近年のIT(情報技術)を駆使したシステム開発でのプロジェクトマネジメントの基本を学び、パッケージ型開発や組込み系のプロジェクトの特徴、グローバルプロジェクトの管理についても学習する。プロジェクトマネージャのキャリアの背景となるIT業界のビジネス、技術動向、ITエンジニアのスキル、キャリアパスを紹介する。授業では、外部講師を招き、プロジェクトマネジメントの実践を紹介する。授業は講義を中心に、テーマにより演習や課題レポートを果たす。当コースは日本のIT企業で働くことを想定しているため、講義資料は英語も併記するものの実例、演習等、日本語での講義が基本となる。  
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
システム開発のプロジェクトを遂行する上で、関連する開発プロセスを理解し、プロジェクトマネジメント技術の基本を学習する。システム開発プロジェクトの動向、プロジェクトマネージャの役割、キャリアを学習し、将来ITエンジニアを目指す上でのプロジェクトマネジメントの基本を修得する。

到達目標
1. プロジェクトマネジメントを実行するにあたって、要求分析、設計、プログラミング、テストなど開発プロセスとの関係を理解する。
2. システム開発を成功裏に完了するために必須となるプロジェクトマネジメント技術の基本を理解する。
3. IT業界のビジネス、組込み系プロジェクト、グローバルプロジェクト、パッケージ型開発などの動向、プロジェクトマネージャに求められる資質、キャリアの事例を学び、今後IT業界、IT関連への進路、キャリアを考える上での知識を得る。
授業スケジュール
/Class schedule
第 1回 システム開発の技術とビジネス動向
第 2回 プロジェクトマネージャの役割とキャリア
第 3回 システム開発プロセス(要求分析、設計、プログラミング、テスト) 
第 4回 プロジェクトの定義、プロジェクトマネジメントの技術体系
第 5回 プロジェクト計画(見積り)
第 6回 プロジェクト計画(スケジュール、演習)
第 7回 進捗管理EVM *
第 8回 進捗管理EVMケーススタディ*
第 9回 リスク管理
第10回 リスク管理ケーススタディ
第11回 パッケージ型開発(ERP)プロジェクトマネジメント *
第12回 パッケージ型開発(ERP)ケーススタディ*
第13回 契約管理、ケーススタディ
第14回 まとめ
*)外部講師の招聘を予定。
教科書
/Textbook(s)
指定なし。毎回資料を直前に配布(ソフトコピー配布)。  
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
・筆記試験(選択式、記述式)1回, 課題レポート5題程度(期限1週間)、出席率(含む参加態度)により総合的に評価。評価配分の目安:最終試験50%, 課題レポート40%, 演習10%
・出席が規定の条件を満たさない者は評価しない。
・課題レポート提出が遅れた場合遅れ度合いによって減点とする。
・私語等の受講態度不良の場合は減点とする。
・遅刻と途中退室の場合は出席とみなさない。
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
「ソフトウェアエンジニアリング講座1,2」(岩瀬、内藤他著 日経BP社)  


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
吉岡 廉太郎
担当教員名
/Instructor
吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/02/06
授業の概要
/Course outline
There is a myth that only artists, composers, writers, singers, actors, inventors and others of these types are creative people. There is also a myth that creativity is mysterious and uncontrollable burst of inspiration available only to a lucky few; the creative process is considered the same as the process of spiritual growth, etc. In fact, IT specialists are the most creative persons: they understand people needs, applications; corresponding abstract models and transforms knowledge into design and implementations.
In this course, creativity is considered as ability to create new and useful things and/or to add new and useful features for existing things. Each person has talent to innovate, but to demonstrate the creativity, it is necessary to be in good physical and mental conditions, possess special knowledge, and regularly practice in the use of the knowledge. In the first half, this course provides some approaches and methods to develop creativity based on ideas of dualism of processes and phenomena, alternative actions, multiple views of objects, and a concept of good classifications. In the second half, students will engage in practical creative activities featuring extensive use of classification to organize information and to generate innovative ideas (hands-on creativity sessions).
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
The objective of this course is to enhance student ability to innovate, that is "to see what no one else is seeing," "to think what no one else is thinking," and "to understand why people miss their chances." It also includes recommendations for 1) understanding existing things and their specific features and getting some possible hints about non-existing things or new features, and for 2) how to predict usefulness of the things and features.
授業スケジュール
/Class schedule
Topic 1: What is “creativity” and why it’s necessary - Alternative ideas for familiar things
Topic 2: How to cultivate creativity - Cooking-meal method
Topic 3: What inhibits creativity - Fixation, structural imagination
Topic 4: How to prepare the mind - Classifications: good and bad
Topic 5: Why people miss opportunities - Lost opportunities
Topic 6: How to think productively - Thinking productively vs. reproductively
Topic 7: What is “seeing” and “thinking” - Multiple views and examples
Topic 8: Hands-on creativity Session 1 - Group creativity session
Topic 9: Hands-on creativity Session 2 - Group creativity session
Topic 10: Hands-on creativity Session 3 - Group creativity session
Topic 11: Hands-on creativity Session 4 - Group creativity session
Topic 12: Hands-on creativity Session 5 - Group creativity session
Topic 13: Hands-on creativity Session 6 - Group creativity session
Topic 14: How to share your knowledge
教科書
/Textbook(s)
Handouts will be provided through course Moodle site.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
1. Technical report and presentation on “Classification of Objects” (45 points)
2. Technical report and presentation on “Self-reproducing Program” (35 points)
3. Participation in discussions and hands-on creativity sessions (20 points)
履修上の留意点
/Note for course registration
This is an activity based course powered by proactive participation of students.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
http://borealis.u-aizu.ac.jp/moodle/


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
サバシュ バーラ
担当教員名
/Instructor
サバシュ バーラ
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/02/06
授業の概要
/Course outline
The contents cover methods for supporting reliable computations.
   It includes topics such as, Web Services, data recovery and process recovery
in Large scale distributed Systems.
   This course  puts emphasis on distributed Services. Concepts
   are studied by taking the example cases for analysis.  
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
The course aims at supporting reliable computations in distributed
   and mobile computing environments. It includes topics such as, Web
   Services, data recovery and process recovery.
授業スケジュール
/Class schedule
weekly schedule is as follows,
1.          Introduction to Web Services
2.          Middleware in Conventional Systems
3.          State Dependency and Architectures
4.          Middle-ware and Integration: Web Services Architecture  
5.          Distributed Operating Systems: Platforms
6.          Fault-tolerance in Distributed Applications
7.          Data Storage Grid   Large Software Systems; System Reliability     
教科書
/Textbook(s)
1.  Web Services - Concepts, Architectures and Applications, by G. Alonso,
      F. Casati, Harumi Kuno, V. Machiraju, Springer- Verlag, 2004.
  2.  Distributed Systems: Concepts and Design, by G. Coulouris, and T.
      Kindberg, Addision Wesley, 5th Edition, 2011.
  3.  Reliable Distributed Systems, Technologies, Web Services and
      Applications, by Ken P. Birman, 2012, Springer.
  4.  Database Systems Concepts, by A. Silberschatz, H.A. Korth,
      and S. Sudershan, 6th Edition, McGrawHill Book Co., 2010.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
   - One mid-term short quiz  ( 30 points )
   - One final examination ( 30 points )
   - Software project ( 20 points )
   - Class Exercises ( 20 points )
履修上の留意点
/Note for course registration
Prior study of Courses on the following subjects is recommended:  Operating Systems, Database Systems, Distributed Systems.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
Study material and notes will be recommended by the instructor(s).


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  後期集中 /2nd Semester Intensi
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
1.0
責任者
/Coordinator
桜木 君枝(ベネッセ)
担当教員名
/Instructor
吉岡 廉太郎, 桜木 君枝(ベネッセ)
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/03/01
授業の概要
/Course outline
*Lectures will be given in Japanese.
「企業における倫理課題
 ~コーポレートガバナンス/CSR/コンプライアンス~」
(「会社とは何か」「会社は誰のものか」「会社は誰のためのものか」)

 金融危機に端を発した経済不況とその回復、東日本大震災、グローバル化やITの進展等、企業を取り巻く環境は大きく変化し、それは雇用問題や環境・資源問題、サプライチェーンや地域との関係性のあり方等の企業活動に大きな影響を与えている。その一方で、粉飾決算、リコール隠蔽、目先の利益重視による安全・安心の軽視等、相変わらず企業不祥事は後を絶たない。
 そのような状況の中で、従業員・株主・顧客・消費者・地域社会等、企業を取り巻くステークホルダー(利害関係者)の意識もここ数年で大きく変わってきており、企業の存在意義そのものが問われる時代になってきた。
 企業を取り巻く環境変化とはどのようなものか、その環境変化に対して、企業はどのように対応しようとしているか。企業が社会に存在する目的、その目的を実現するための「企業統治(コーポレートガバナンス)」や「企業倫理・コンプライアンス」等の経営管理システム、また、企業側の問題意識や社内制度の変化、企業が取り組んでいる施策と課題等、企業の現場の最前線の状況を踏まえながら、法的・社会的な側面から「会社」について理解する。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
・「会社」とは何か、会社法と経営管理の側面からの基本項目が理解できる。
・「ステークホルダー(利害関係者)」や社会との関連において「会社」を考察し、その存在意義を理解できる。

授業スケジュール
/Class schedule
Ⅰ 企業を取り巻く環境変化
   ・企業を取り巻く環境変化の内容
   ・続発する企業不祥事
   ・企業不祥事を生む原因
   ・企業不祥事をどう防止するか
   ・「ステークホルダー(利害関係者)」の意識変化と「トリプルボトムラ 
   イン」
   ・「会社は誰のものか」「会社は誰のためのものか」
Ⅱ 「会社」と「企業統治(コーポレートガバナンス)」
   ・「会社」とは何か
   ・「企業統治(コーポレートガバナンス)」とは何か
   ・米国・欧州・日本の「企業統治」
Ⅲ 「会社法」と「内部統制」
   ・「商法」から「会社法」へ
   ・「金融商品取引法」と「内部統制」
   ・情報開示
   ・「会社法」を巡る動き
   ・ソフトローによるコーポレートガバナンス強化の動き
     「スチュワードシップ・コード」、「コーポレートガバナンス・コード」
Ⅳ 「企業倫理」と「コンプライアンス」
   ・「企業倫理」「コンプライアンス」とは
   ・J&Jの「Oure Cred(我が信条)」
   ・「公益通報者保護法」と内部通報制度
Ⅴ 
1. 「CSR(Corporate Social Responsibility)」と「CSV(Creating   
    Shared Value)」、そして「SDGs」へ
   ・「CSR」とは何か
   ・「CSR」と「CSV」
   ・「SDGs」の新潮流へ
2.企業評価の新しいものさし
・SRI(Socially Responsible Investment)
・ESG投資
   ・新しい情報開示の流れ「統合報告書」(Integrated Report)
Ⅵ 企業におけるその他の倫理課題
  ・環境問題
  ・働き方改革
    (ダイバーシティ、男女共同参画、ワークライフバランス、パワーハ
ラスメント、セクシャルハラスメント、メンタル疾病、障害者雇用、高齢者雇用、雇用形態の多様化、裁量労働制等)
Ⅶ ケースメソッド
  ・2〜3の事例を通して、ステークホルダーとの関連における経営の意
思決定とはどのようなものかを考える
教科書
/Textbook(s)
資料を配布します。
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
・授業での質疑応答、ケースメソッドでの貢献度 50%
・授業終了後のレポート(A4 1〜2枚程度)   50%
以上を総合的に判断します。
履修上の留意点
/Note for course registration
-
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
-


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
ジョン ブライン
担当教員名
/Instructor
ジョン ブライン
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2017/12/15
授業の概要
/Course outline
The goal of this course is to provide students with the necessary background to understand issues related to professional responsibility within the field of Information Technology in both local and global communities.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
For IT Specialists to meet their responsibilities, they must understand how values, language, politics, culture, economics and the law effect their work. They must also understand how their work effects the wider community and environment. Students will study materials and information relevant to course themes, develop their own projects, and present them.
授業スケジュール
/Class schedule
Weekly project work is based on the course objectives. Students will develop a CMS presentation of materials related to selected themes which may be chosen from the following:
Meeting 1 & 2: Social, ethical, and economic background
Meeting 3 & 4: Identity and cognition
Meeting 5 & 6: Privacy and security
Meeting 7 & 8: Freedom of expression
Meeting 9 & 10: Intellectual property
Meeting 11 & 12: Work, culture, and education
Meeting 13 & 14: Social networks
教科書
/Textbook(s)
Reading material will be provided by the instructor.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
In class presentation 30%
Weekly dialogic journals 50%
Participation 20%
履修上の留意点
/Note for course registration
Participation in all classes is required.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
http://moodle.u-aizu.ac.jp/moodle


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  前期集中 /1st Semester Intensi
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
重田 暁彦(JPDS)
担当教員名
/Instructor
重田 暁彦(JPDS), 林 恒徳(林・土井国際特許事務所), 吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/02/27
授業の概要
/Course outline
*Lectures will be given in Japanese.
IT技術の開発、ビジネスの推進に必要な知的財産についての利用と活用、そのための管理のあり方を分りやすく説明する。
知的財産とは何か、企業ではどのように知的財産を活用しているか、ビジネスの遂行に役立つ知的財産の視点、発明の発想方法、アイディアをまとめて権利として取得するための考え方、特許などの技術情報調査のあり方を学ぶ。
企業における知的財産をめぐる必須知識の習得に留まらず、実践的な能力の開発、多様な課題に対する対応力、応用力(本来、何を、どうすべきかの追及能力)など研究開発技術者として実務上必要な知識の醸成が図れる。
*授業は日本語で行います。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
①  企業の技術者として求められる知的財産の基礎的な知識を得ることができる。
②  企業における知的財産の管理活用を総合的に把握できる。
③  アイディアの発想から特許出願まで理解し実践できる能力を習得できる。
④  IT企業における知的財産情報の活用についての知識を習得することができる。
⑤  実践的な調査ノウハウ、分析ノウハウを習得する。
授業スケジュール
/Class schedule
第1回 知的財産関係の基礎的知識(林)
 知的財産とは
 知的財産の基礎知識
 (産業財産権の実例)
 知的財産と企業活動との関連
 
第2回 知的財産制度の概要I(林)
 (1)特許制度、実用新案登録制度
 制度の目的、制度の目的に沿う保護の要件
 (2)意匠制度、商標制度、著作権法、不正競争防止法など 
 制度の目的、制度の目的に沿う保護の要件

第3回 知的財産制度の概要II(林)
 (1)IT活用のビジネスモデルおよびシステム関係特許の実例紹介
 コンピュータ・ソフトウエア特許の実例紹介
 (2)知的財産権取得のための知的財産の捉え方
  実際の商品にみる知的財産の捉え方
 
第4回 発明の表現(明細書の構成と表現法)(林)
  特許明細書の書き方(発明の表現方法とその意義)
  明細書記載項目整理
  明細書作成例

第5回 明細書作成演習I(林)
  「特許請求の範囲」の構成
  「特許請求の範囲」の作成演習

第6回 明細書作成演習II(林)
  「発明の詳細な説明」の構成
   「発明の詳細な説明」の作成演習

第7回 企業における知的財産管理概要と実体(林)
企業における知的財産活動
 権利化の促進
 権利の活用
 紛争予防

第8回 企業における知的財産情報の活用と分析(重田)
企業活動と特許情報
特許公報の読み方
(演習)特許情報の解読、分析

第9回 特許調査の手段(重田)
特許庁の検索サービス(調査ツール)
商用サービス

第10回 特許調査の種類(重田)
公知例調査
クリアランス調査
動向調査
特許情報の加工と分析

第11回 特許調査の方法(重田)
特許調査の種類
特許調査のやり方
検索のポイント
検索キーの選定
(調査レポート課題提示)

第12回 知的財産の創造開発(重田)
頭の体操
アイディア抽出のヒント
希望点、欠点列挙法、強制連想法(グループ討議)

第13回 統合発想法(重田)
展開分解思考のすすめ
アイディア整理ヒント

第14回 統合発想法の実践、商品コンセプト創造(グループ討議)
展開分解思考法の実践
目的・課題の展開
コンセプト作成
グループ討議まとめ
 
第15回 テスト(総合力を判断)
教科書
/Textbook(s)
授業では教官が作成した資料を配布する。
配布資料は、原則として授業中に配布する。
副読本として、下記を使用する。
「企業活動と知的財産」~なぜ今、知的財産か~ 著者:重田暁彦
出版社:日本パテントデータサービス株式会社 定価:1000円
ISBN:978-4-9904633-1-1
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
グループ討議(25%)、演習(25%)、レポート(10%)、総合テスト(40%)などで評価する。
履修上の留意点
/Note for course registration
トータルな知識の習得を行うためと、グループ討議、演習、レポートの課題提示などを行うため、欠席は極力避ける。
事前の届け出を条件に、やむを得ない場合にはテストなどの事後提出を求め成績への反映を考慮する。
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
①「身近なアイディアを「特許」に変える発想塾」重田暁彦著 講談社+α新書 (図書館蔵書)、(電子出版)
②「特許調査入門」酒井美里著 (社)発明協会 (図書館蔵書)


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
デボプリオ ロイ
担当教員名
/Instructor
デボプリオ ロイ
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/02/06
授業の概要
/Course outline
The unique feature and attractiveness of this course is group consulting as part an international team and potential for collaboration on content management with fellow students from a German university.

This technical writing course is designed to walk you through the complete product development life-cycle for the 3D printing and design process. Students will learn audience and task analysis to start with. They will then start mastering the art of creating product designs using different CAD software, and 3D scanning tools/apps for prototyping purposes; and simultaneously developing the online technical documentation processes including writing learning objectives, and developing the fundamental structure of a production and sales system pertaining to 3D printing businesses. Further, students will gain expertise in writing and designing for online rhetorical presentations. They will also learn about online delivery techniques and evaluation procedures, including content management and delivery pertaining to 3D printing processes. In addition to focusing on clear,
concise, effective writing and user-friendly design, this course also
highlights on students' ability to function as a productive member of an international and cross-cultural team.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
1. The student should be able to write and design in any instructional
context.

2. Develop and understand various strategies for planning, researching,
drafting, revising, and editing documents that respond effectively and
ethically to instructional situations.
A.Developing, writing, and editing material for online courses concerned
with application software, work methods, theories and procedures
B.Observing production, developmental, and experimental activities to
determine best
operating practices and proper use of online courses
C.Reviewing design documents, client-submitted requests, drawings, and
other data relative to operation, maintenance, and use of online courses.
D.Organizing material and completes writing assignments according to set
standards regarding order, clarity, conciseness, style, and terminology

3. Able to communicate and collaborate with real client and industry
professionals on multiple issues of technical documentation.

4. Learn and apply strategies for effective group collaboration and project
management.

5. Understand and use various research methods for document testing and
delivery.

6. Develop strategies for using and adapting various communication
technologies for projects.

7. Learn to argue with visual data, understanding and implementing
principles of document design.
授業スケジュール
/Class schedule
QUARTERLY SYSTEM SCHEDULE:

Week # 1: Introduction to Technical Communication / Response Paper 1
Week # 2: Introduction to Concepts in 3D Printing / Response Paper 2
Week # 3: CAD Prototyping and Design Fundamentals for 3D Printing / Response Paper 3
Week # 4: LEGO Prototyping and 3D Scanning / Response Paper 4
Week # 5: Technical Presentations Design and 3D Printing Industry / Response Paper 5
Week # 6: Usability Testing with 3D Printing Tools / Response Paper 6
Week # 7: Content Management and Delivery with 3D Printing / Response Paper 7- FINAL PROJECT

教科書
/Textbook(s)
No specific text book. Lecture notes will be posted in the course website.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
I believe that students can motivate themselves best when there is real
life experience involved in the process of learning. The grading for
workshops and projects are based on a number of criteria.
1. Organization with a 3D Printing project
2. Content Quality of 3D Printing
3. Layout of design project on 3D Printing and 3D Scanning
4. Formatting of a technical project
5. Visual Design of illustrations with CAD
6. Production and Print Quality
7. Incorporating Feedback from Industry Professional or Client
8. Group Collaboration

*Major Assignments*:
Seven Response Papers - 100% TOTAL
履修上の留意点
/Note for course registration
Technical Communication with LEGO and 3D Printing (Elective)
Writing in the Workplace (Elective)
Content Design with Elearning (Elective)
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
Reference Books:
3D Printers: A Beginner's Guide (Fox Chapel Publishing) Learn the Basics of 3D Printing Construction, Tips & Tricks for Data, Software, CAD, Error Checking, and Slicing, with More Than 100 Photos - Oliver Bothmann

Lecture notes on technical communication will be handed out.


科目一覧へ戻る
開講学期
/Semester
2018年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
エフゲニー ピシキン
担当教員名
/Instructor
エフゲニー ピシキン
推奨トラック
/Recommended track
履修規程上の先修条件
/Prerequisites

更新日/Last updated on 2018/02/14
授業の概要
/Course outline
This course is focused on the questions why do many different software paradigms exist and how they can cooperate in software design.

The course is oriented to software engineering students that want to understand better the difference between programming paradigms and practical approaches. Main software engineering principles are exposed in connection to the practical tasks and subject domains.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
After course completion the students will have the following learning outcomes:

- Understanding particularities of major software development paradigms, their connection and their mutual dependencies.
- Understanding of major software engineering principles and methods and their implementation.
- Ability to critique the study, creation and application of software development and quality assurance methods.
- Ability to compare and contrast different development models and methodologies.
- Ability to create and use of object-oriented models in software design.
- Understanding of multi-paradigm approach.
- Knowledge of emerging computing paradigms.
- Ability to define, describe and use design patterns in software development.
- Understanding connections of software design with liberal arts within the framework of multi-disciplinary research.
- Presentation skills during foresight and discussion sessions.
授業スケジュール
/Class schedule
Class 1-2.
Methodology gaps in software engineering and in software education.  Paradigm: the meaning. Languages as models.
Software Complexity. Contemporary computing agenda and computing paradigms. Software development philosophies.
Exercise (case study): Programming language using and development trends. Why do new languages appear?

Class 3-4.
Software paradigms and software reuse.
Exercise (research problem): Software reuse taxonomy analysis.

Class 5-6.
Introduction to paradigms. Problem paradigms.
Exercise: Concurrent vs Sequential.

Class 7-8.
Programming paradigms: imperative, structural, object-oriented, functional, logic, others. Connections to computer architectures. Language implementations. Multi-paradigm approach. Type systems, multi-language development.
Exercise (case study): Encapsulation and information hiding.

Class 9-12
Introduction to the object-oriented analysis and design. UML: usage aspects, historical overview, language structure. UML meta-model specification. Software design based on components reuse. Objects structures. Introduction to design patterns. GoF patterns.

Class 13-14
Understanding software as art and engineering.
Exercises (case study): preparation the individual case study and the presentation.

教科書
/Textbook(s)
1. Kaiser S. Software Paradigms. Wiley, 2005.
2. Sommerville I. Software Engineering, 10th ed. Pearson Education Limited, 2015.
3. Braude E.J., Bernstein M. Software Engineering: Modern Approaches. Waveland Press, Inc.; 2 edition, 2016.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
The final grade will be calculated based on the following weights:

Self work and exercises – 25%
Team work, test questions and quizzes in lecture time – 35%
Final presentation and discussion – 40%
履修上の留意点
/Note for course registration
For this course we expect that students have good understanding programming fundamentals and experience of using at least one general purpose language, have knowledge of data structures analysis and algorithms and learned software engineering fundamentals.

The course language is English.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
Course web page: https://web-int.u-aizu.ac.jp/~pyshe/courses/sdp

Books and Papers

1. Brooks F. The Mythical Man-Month. Essays on Software Engineering. Anniversary Edition. Addison-Wesley, 1995.
2. Ghezzi C., Jazayeri  M., Mandrioli D. Fundamentals of Software Engineering. 2nd Ed. Prentice Hall, 2003.
3. Wiegers K. Sotware Requirements. 2nd ed. Microsoft Press, 2003.
4. Fowler M., Beck K. Refactoring. Improving the Design of Existing Code, Addison Wesley, 2000.
5. Beck K. Test-driven Development by Example. Addison-Wesley Professional, 2002.
6. Larman C. Applying UML and Patterns. An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. Prentice Hall, 2005.
7. Gamma E., Helm R., Johnson R., Vlissides J. Design Patterns. Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1995.
8. Ambler S.W. The Object Primer. 3rd edition. Agile Model Driven Development with UML 2. Cambridge University Press, 2004.
9. Kerievski J. Refactoring to Patterns. Addison-Wesley, 2005.
10. McConnell S. Code Complete. 2nd Ed. Microsoft Press, 2004.
11. Martin R. Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship. Prentice Hall, 2008.
12. Meyer B. Touch of Class, Springer, 2010.
13. Meszaros G. xUnit Test Patterns: Refactoring Test. Addison-Wesley, 2007.
14. Wiegers K. More About Software Requirements: Thorny Issues and Practical Advice, 2005.
15. Duvall P., Matyas S., Glover A. Continuous Integration: Improving Software Quality and Reducing Risk. Addison-Wesley, 2007.

Useful Web Sources
1. Comparing Software Development Paradigms, January 24, 2014”: http://scottambler.com/backup_muse/comparing-software-development-paradigms.html
2. Computer Science at the University of St-Andrew: Ian Sommerville’s Page:/ http://www.cs.st-andrews.ac.uk/~ifs/
3. CS5707 - Software Development Paradigms Course at the University of Limerick: http://www.csis.ul.ie/coursemodule/CS5707  
4. UML Resource Page: http://www.uml.org
5. Introduction to Object Orientation and UML: http://www.agiledata.org/essays/objectOrientation101.html
6. Patterns and Best Practices for Enterprise Integration: http://www.eaipatterns.com/


このページの内容に関するお問い合わせは学生課 教務係までお願いいたします。

お問い合わせ先メールアドレス:sad-aas@u-aizu.ac.jp