University of Aizu - Graduate School - Academic Calendar

ITA01: Computer Music;
コンピューター ミュージック

Quarter 3rd; 三学期
Time Wednesday II (iLab2 [279]) & Friday II (iLab1 [277])

Instructors; 担当者
Michael Cohen 公園 マイケル Computer Arts Lab.
327-A
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Julián Villegas ジュリアン ヴィジェガス Computer Arts Lab.
327-C
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Description
This course is a introduction to the theory and practice of musical composition and performance using computers. We survey the ways that composers and performers have used computers, review basic music theory (tuning, intervals, chords, scales, harmony, melody, rhythm, notation), composition and performance (live recording, digital editing, digital processing), experiment with DTM (desk-top music) using MIDI interfaces (general MIDI, patches, daisy chains, controllers, sequencers, and synthesizers), and explore tangents such as voice synthesis, visual music, and ringtone generation. Music theory lectures interleaved with lab sessions guide students through composition/editing/audition of individual songs in our studio (featuring workstations with keyboard controllers and sequencing software as well as various MIDI controllers and audio effects processors).
授業内容
このコースは、リーディング課題、ミュージック理論のドリル、ラボでの実践 など創作力豊かな技術的プログラムを重視しています。 私達は,作曲家や演奏家がどのようにコンピューター(声の合成、ビジュアル ミュージック)を使っているか、基本的なミュージック学(チューニング、音 程、和音、音階、調和、旋律、調子、記譜法)やミディインターフェース (ミディ,修正、デイジー チェーン, 制御装置、連続楽譜記憶装置、シンセサイザー、 サウンドモジュール、音調生成プログラムとサンプル)を使ったDTM(ディス クトップ ミュージック)の調査しています。 ミュージック理論の授業では、ラボセッションでの学生達の作曲,編曲、各自 の曲、試聴をスタジオ(ワークステーションによる キーボード,シンセサイザーや多種なMIDIコントローラと音声ソフトウェア ー)で行う事も折り込まれています。
Objectives
Most of the courses taken by engineers and computer scientists emphasize scientific discipline and the accumulation of "truth." This course includes such technically objective factors, but also encourages original expression, subjectively motivated by aesthetics rather than "correctness." Unlike most other courses that try to converge on a "right answer" shared by everyone else, artistic disciplines like computer music encourage originality, in which the best answer is one that is like no one else's! This course is concerned not only aesthetic issues, but also with technical issues, and as such would be useful to audio engineers and researchers as well as musicians. By taking this course, students will gain a basic understanding of the theory and practice of DTM (desk-top music), by having learned basic musical theory and by having personally composed a song using techniques explained in lectures.
目的
エンジニア コンピューターサイエンティストとして科学分野、実践としての 訓練のあるコースです。 このコースは技術的な要素だけでなく、オリジナル的な素の表現を適切さより も主体的に学べる事を重視しています。 他のコースと大きく違うところは、”正解”を誰とでも共有するという事で、 芸術分野、コンピューターミュージックは、オリジナリティーを奨励していま す。 美的な要素だけでなく技術的な要素も関係しています。 オーディオ エンジニアや音楽家と同様研究者にとっても有用なコースです。 このコースを選択すると、学生達は音楽理論の理解とDTMの演習を習得し、自 分自身で作曲をする事ができるようになります。
Topics
Materials and Texts; 教科書
Prerequisites; 必修科目
None, besides basic math and physics. (No particular musical ability, training, or experience is required or expected.); 数学、物理 (特に音楽的なバックグラウンドがなくてもかまわない。)
Schedule (Time Table)
Evaluation; 評価
Most of the coursework involves reading assignments, music theory drills, and lab exercises emphasizing creative applications of music technology.
Assignments; 課題
References and Relevant Links; 参照事項、関連のあるリンク

Page editor: Michael Cohen