2022年度 シラバス大学院

PM教育研究領域 (プロジェクトマネジメント&ITスペシャリスト)

2022/08/08  現在

科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
中村 章人
担当教員名
/Instructor
中村 章人
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/01/27
授業の概要
/Course outline
This course provides a solid introduction to the foundations and theory of distributed computing, common themes and basic techniques.
It covers server-client, web, and cloud computing systems which make up current computing environments.

This course introduces major models and mechanisms including:
- System architectures: service-oriented, cloud computing, microservice
- Design tradeoffs: communication, consistency, and availability
- System management and security
- Distributed applications

We will also review several state-of-the-art real-world technologies by taking case study analyses and discussions.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
- Acquisition of fundamental knowledge of theoretical and practical distributed computing.
- Acquisition of basic skill and knowledge to administrate distributed systems.
授業スケジュール
/Class schedule
(1) Faundamentals
- transparency
- system architectures: server-client, service-oriented, microservices, cloud computing
- system design tradeoffs

(2) Distributed service design
- stateful and stateless protocols and services
- reactive systems

(3) Distributed algorithms
- strong consistency and eventual consistency
- election and agreement
- discovery

(4) Networking and Communication
- synchronous and asynchronous messaging
- logical clock
- message sequencing

(5) Scalability
- scale-up and scale-out
- caching and load balancing
- serverless and microservices

(6) Cloud computing
- cloud computing architecture
- virtualization and container
- data storage
* report and presentation

(7) Application development
- CI/CD and IaC
* report and presentation
教科書
/Textbook(s)
No text book.

Reference books will be introduced and teaching materials will be distributed in the class.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
- Method: assignments (essays and presentations)
- Criteria: relevance, quality, presentation and originality for essays
履修上の留意点
/Note for course registration
No special prerequisite.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
The course instructor Akihito Nakamura has practical working experience: He worked for AIST (National Institute of Advanced Industrial Science and Technology) for 20 years where he was involved in R&D of information security and cloud computing. Based on his experience, he equips students with the advanced technical knowledge of cloud computing.


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  後期集中 /2nd Semester Intensi
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
1.0
責任者
/Coordinator
桜木 君枝(東洋紡)
担当教員名
/Instructor
桜木 君枝(東洋紡), 吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/03/08
授業の概要
/Course outline
*Lectures will be given in Japanese.
「企業における倫理課題 ~ 『会社』と『社会』」
(「会社とは何か」「会社は誰のものか」「会社は誰のためのものか」)

 金融危機に端を発した経済不況とその回復、グローバル化やDXの進展、そしてコロナ禍の中、企業を取り巻く環境は大きく変化し、それは雇用問題や環境・資源問題、サプライチェーンや地域との関係性のあり方等の企業活動に大きな影響を与えている。その一方で、粉飾決算、リコール隠蔽、目先の利益重視による安全・安心の軽視等、相変わらず企業不祥事は後を絶たない。
 そのような状況の中で、従業員・株主・顧客・消費者・地域社会等、企業を取り巻くステークホルダー(利害関係者)の意識もここ数年で大きく変わってきており、企業の存在意義そのものが問われる時代になってきた。
 企業を取り巻く環境変化とはどのようなものか、その環境変化に対して、企業はどのように対応しようとしているか。企業が社会に存在する目的、その目的を実現するための「企業統治(コーポレートガバナンス)」や「企業倫理・コンプライアンス」等の経営管理システム、また、企業側の問題意識や社内制度の変化、企業が取り組んでいる施策と課題等、企業の現場の最前線の状況を踏まえながら、法的・社会的な側面から「会社」について理解する。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
・「会社」とは何か、会社法と経営管理の側面からの基本項目が理解できる。
・「ステークホルダー(利害関係者)」や社会との関連において「会社」を考察し、その存在意義を理解できる。

授業スケジュール
/Class schedule
Ⅰ 企業を取り巻く環境変化
   ・企業を取り巻く環境変化の内容
   ・続発する企業不祥事
   ・企業不祥事を生む原因
   ・企業不祥事をどう防止するか
   ・「ステークホルダー(利害関係者)」の意識変化と「トリプルボトムラ 
   イン」
   ・「会社は誰のものか」「会社は誰のためのものか」
Ⅱ 「会社」と「企業統治(コーポレートガバナンス)」
   ・「会社」とは何か
   ・「企業統治(コーポレートガバナンス)」とは何か
   ・米国・欧州・日本の「企業統治」
Ⅲ 「会社法」と「内部統制」
   ・「商法」から「会社法」へ
   ・「金融商品取引法」と「内部統制」
   ・情報開示
   ・「会社法」を巡る動き
   ・ソフトローによるコーポレートガバナンス強化の動き
     「スチュワードシップ・コード」、「コーポレートガバナンス・コード」
Ⅳ 「企業倫理」と「コンプライアンス」
   ・「企業倫理」「コンプライアンス」とは
   ・J&Jの「Oure Cred(我が信条)」
   ・「公益通報者保護法」と内部通報制度
Ⅴ 
1. 「CSR(Corporate Social Responsibility)」と「CSV(Creating   
    Shared Value)」、そして「SDGs」へ
   ・「CSR」とは何か
   ・「CSR」と「CSV」
   ・「SDGs」の新潮流へ
2.企業評価の新しいものさし
・SRI(Socially Responsible Investment)
・ESG投資
   ・新しい情報開示の流れ「統合報告書」(Integrated Report)
Ⅵ 企業におけるその他の倫理課題
  ・環境問題
  ・働き方改革
    (ダイバーシティ、男女共同参画、ワークライフバランス、パワーハ
ラスメント、セクシャルハラスメント、メンタル疾病、障害者雇用、高齢者雇用、雇用形態の多様化、裁量労働制等)
Ⅶ ケースメソッド
  ・2〜3の事例を通して、ステークホルダーとの関連における経営の意
思決定とはどのようなものかを考える
教科書
/Textbook(s)
資料を配布します。
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
・授業での質疑応答、ケースメソッドでの貢献度 50%
・授業終了後のレポート(A4 1〜2枚程度)   50%
以上を総合的に判断します。
履修上の留意点
/Note for course registration
-
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
実務経験あり: (株)ベネッセホールディングスに38年間勤務し、5年間にわた
り企業倫理・コンプライアンス分野の責任者を務め、また常勤監査役として16年間
にわたりコーポレートガバナンスに携わってきた。現在は、東洋紡(株)、(株)熊
谷組、いすゞ自動車(株)の社外取締役等を務める。これらの経験をもとに、「会社
と社会」の観点から、コーポレートガバナンス、企業倫理・コンプライアンス等につ
いて教授する。


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  2学期 /Second Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
ロイ デボプリオ
担当教員名
/Instructor
ロイ デボプリオ
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/01/12
授業の概要
/Course outline
This is a workshop-based class, focused on developing oral technical and professional presentation skills for computer engineering students. The primary focus of the course is to prepare computer engineers with smooth and confident corporate communication skills in English, whether it’s for a job interview or when discussing and negotiating projects with clients, vendors, supervisors, or colleagues, or when making a technical presentation.
Oral technical presentation skills are an essential part of communicating research results to a scientific audience and represent an important aspect of being a professional researcher. Similarly, professional communications skills test participants’ ability to explain an area of research or job interest, negotiate a position, clarify decisions and approaches, showcase knowledge of the industry and develop skills to promote oneself both for job interviews, and later in professional life in the company. The overall aim of this training is to develop strategies and techniques for giving a successful talk at an international scientific conference, develop skills to deliver effective presentation of project status, explain technology to non-experts, and deliver company presentations to international clients. In the process, the aim is also for students to develop interpersonal and small-group communication skills and confidence for job interviews, improve ability for company and industry research, and prepare professional electronic portfolios. This class is intended for students who have little or no experience of formal communication and presentation in English. In addition to focusing on the content, structure, and delivery of oral presentations, we will highlight certain aspects of public speaking, including pronunciation, volume, intonation, and gestures. We will also discuss how to make PowerPoint/Keynote presentations, including slide design, content presentation, critical thinking about audience perception, etc.

The course will focus on the following:
• Effective scientific presentation skills as in conferences
• Effective communication skills as in professional interviews
• Effectively argue and clarify a position based on a topic
• Develop marketing skills for job interviews with promotional video production
• Perform a SWOT analysis on self-ability and situation analysis for the potential company
In particular, you will learn:
1. How to prepare and structure an oral presentation
2. How to prepare for interpersonal and small group communication including job interviews
2. How to define presentation aims
3. How to make yourself understood
4. How to use presentation tools and interactive online video production effectively
5. How to ask and respond to questions when interacting with presenters, audience and the interviewer, peers etc.

The training consists of theoretical inputs, exercises, best-practice examples, feedback, and discussions. The focus, however, will be on practical exercises. With the help of video-based interactions, you will get the chance to improve content, structure, speech, and body language. After the training, you will know how to give convincing presentations at an academic meeting/conference or attend job interviews. You will be prepared to set up and give your own presentation, be a more confident speaker, know the content, and know how to reduce stage-fright.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
Content
• Benefits and challenges of oral presentations
• Understanding how to prepare for job interviews and corporate
  communication
• Planning, preparing and structuring the presentation
• Defining your presentation, audience, aims and key message
• Use of verbal language and body language
• Use of media and visuals (beyond PowerPoint/Keynote) with extensive video
  production
• Rehearsing, revising and improving the presentation
• Dealing with questions, discussions and feedback
• How to avoid common mistakes

Successful participation in this course will result in:
• Practice analyzing the structure, content, and delivery of different types of
  oral presentations.
• Experience planning, organizing, and delivering oral presentations with video
  production skills • Improved awareness of your verbal and non-verbal
  communication skills.
• Strategies and techniques for designing effective PowerPoint/Keynote
  presentations.
• Strategies and techniques for handling audience questions and comments
• A video archive of your presentations with instructor feedback
• Exposure to useful resources available for ongoing self-improvement

Final Project:
As part of the final project students may participate in a graded conference during the final week of the course. Project details will be specified at the beginning of the course.
Possible Final Project Topics: Careers in Computer Science
● Discussion on Industry 4.0 and Feedback on Industry 4.0 assignment
● Discussion on industry job opportunities in home country, foreign countries
● Discussion on management and communication styles in companies
● Internship experiences including preparing for job interviews
授業スケジュール
/Class schedule
Class 1 - Presentation Theories & Schemas / Submit Print Resume (Introduction Assignment) – 10%

Class 2 - Presentation Theories & Schemas / Industry 4.0 & 5.0

Class 3 - 5: Workshop # 1 (20%) – Video Resume (E-Portfolio Design)
Instructions on designing the Adobe Spark/Promo.com/Animoto/PowToon movie will be provided.
• E-Portfolio Design
• Research a job advertisement website such as monster.com and choose a company which you find is interesting
for the industrial product that they specialize in.
• Explain the job position
• How does the job advertisement match your job profile?
• Research the company
• Product specializations
• Customer satisfaction / production / market type and market demographics
• Supply chain
• How is this company of interest to you? Why would you like to apply to this company?
• Candidate’s strengths and weaknesses
• Candidate’s project experience
● Feedback session for Class 5

Class 6-9: Workshop # 2 (20%) – Industry 4.0 Video Presentation
• 15-slide keynote presentation with embedded industry application video-clipping introducing an
industry 4.0 application that is of interest to students based on their own area of research.
• Design it as a movie documentary with iMovie and documentary-styled voiceover of the student
• Save it as a movie file and upload it to YouTube with restricted access.
● Feedback session for Class 9

Class 10: Workshop # 3 (20%) – SWOT Analysis & Situation analysis (Video-based with slides) (5C Analysis for Company Investigation)
• Full SWOT analysis in preparation for the job interview (10%)
❖ Self SWOT analysis
❖ Company SWOT analysis
• Complete a situation analysis using a MindMeister Mind Map (10%)
• Save it as a movie file and upload it to YouTube with restricted access.
    
● A probable weekend session (15th class) to answer student questions about Class 11-12 activities & SWOT analysis

Class 11-12:
Option # 1: Video mock job Interview with External Investigator (faculty member from a foreign university)
• The job interviewer will study the workshop # 1 video resume and print resume for each student
• They will take notes based on the resume
• They will then get prepared for the mock job-interview based on an interview template
OR
Option # 2: An interactive workshop session with a foreign company representative on a technical topic of interest for computer science majors. Students will ask questions during the workshop and write a report.

Class 13: Final Project (graded participation) - Students will be assigned to ask questions of the presenters

Class 14: Final Project (graded participation) - Students will be assigned to ask questions of the presenters Homework: Final Report Submission (to be explained at the beginning of the course)
教科書
/Textbook(s)
Reference Textbook:
Designing Science Presentations: A Visual Guide to Figures, Papers, Slides, Posters, and More
Paperback – February 13, 2013 - MARK CARTER
https://www.amazon.com/Designing-Science-Presentations-Figures-Posters/dp/0123859697
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
Grading Method/Criteria:
• Assignment # 1 (10%) – Professional Print Resume
• Workshop # 1 (20%) - Video Resume
• Workshop # 2 (20%) - Industry 4.0 Video Presentation
• Workshop # 3 (20%) - Video-based SWOT Analysis & Situation Analysis

Final Project Activities: 30%
• Mock Job Interview with External Faculty Member or International Workshop with foreign company
representative (15%)
• Final Project (15%) - formal conference-style presentation including listening to and engaging with other
participant presentations (Report writing)

Grading Criteria:
• In-class participation and attendance
• Presentations completed as per instructions and timely posting in the
   Moodle
• Asking questions and responding to queries during class presentations
• Ability to make formal presentations and response in the Q&A period
• Communicate with partners and interviewers
履修上の留意点
/Note for course registration
All necessary lecture materials will be posted in Moodle.
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
● https://www.slideshare.net/HaysWorldwide/how-to-use-a-swot-analysis-to-pass-your-interview/7-If_you_have_e ffectively_used

● https://www.mindmeister.com/ja Job Interview Template
https://www.indeed.com/career-advice/interviewing/top-interview-questions-and-answers


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
中元 淳二
担当教員名
/Instructor
吉岡 廉太郎, 中元 淳二
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/01/28
授業の概要
/Course outline
IT技術の開発、ビジネスの推進に必要不可欠な知的財産権の保護、管理、活用を、具体的な事例を用いて基礎から分かりやすく説明する。

知的財産とは何か、主に日本における知的財産制度やその活用状況はどのようなものか、企業や大学ではどのように知的財産を活用しているかを概観する。

知的財産の中でも、研究開発成果の保護の観点から、最も重要である特許制度について重点的に説明を行う。知識の習得だけではなく、特許出願書類の作成方法、特許情報などの調査手法などの実践的な内容についても扱う。

特許以外にも、実用新案制度、意匠制度、商標制度、著作権制度、不正競争防止法などによる知的財産の保護についても扱い、また知的財産に関する国際条約と国内法との関係についても扱う。

知的財産の創造・取得・活用のステップからなる知的創造サイクルの仕組みについて、企業や大学での実践に関し具体的事例を用いて説明する。

また、特にコンピュータソフトウェアやビジネス方法に関するアイデアの知的財産権による保護の在り方や、大学での研究活動で知的財産に関して注意すべき点についても講義を行う。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
①  企業や大学の技術者として求められる知的財産に関する各種の法制度などの基礎的な知識を、広範に習得することができる。
②  ライセンス契約や侵害訴訟など、企業や大学における知的財産権の取得、管理、活用の考え方を理解できる。
③ IT企業や大学におけるソフトウェア、ビジネス方法の研究から創出される発明などの知的財産権の保護と活用について、応用知識を習得できる。
④ アイデアの着想から特許出願、特許権取得までのプロセスを理解し、知的財産権の権利化を実現し得る実務能力を習得できる。
⑤  権利化のポイントを押さえた特許明細書の書類作成手法、特許をはじめとした各種知的財産権の効率的な調査手法を習得できる。
授業スケジュール
/Class schedule
第1回 知的財産の基礎
第2回 特許制度(1)特許制度の概要と出願書類の作成
第3回 特許制度(2)特許要件
第4回 特許制度(3)特許手続
第5回 特許制度(4)権利行使と権利活用
第6回 ソフトウェアとビジネス方法の特許による保護
第7回 特許調査(第1回レポート課題の提示)
第8回 実用新案制度、意匠制度、植物新品種制度(育成者権)
第9回 商標制度、地理的表示制度
第10回 著作権制度
第11回 不正競争防止法(営業秘密)
第12回 知的財産に関する条約と海外の知的財産権
第13回 企業と大学における知財保護と活用
第14回 知的財産制度のまとめ(第2回レポート課題の提示)
教科書
/Textbook(s)
配布資料は、原則として授業中に配布する。
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
各講義で実施する演習(70%)、全2回のレポート課題(30%)などで評価する。
履修上の留意点
/Note for course registration
知的財産に関する包括的な知識の習得をステップバイステップで行うため、各講義では異なる内容を扱う。各講義で演習、所定の講義でレポートの課題提示などを行うため、欠席は極力避ける。事前の届け出を条件に、やむを得ない場合には、小テストなどの事後提出を求め成績への反映を考慮する。
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
実務経験あり(中元):日本特許庁及びシンガポール知的財産庁にて計20年特許審査・審判実務及び知的財産施策の運用に従事してきた。この経験をもとに、知的財産について教授する。

①「知的財産法」小泉直樹、弘文堂、ISBN 978-4-335-35729-9

②「これからの知財入門 第2版 ~変革の時代の普遍的知識~」国立大学法人 山口大学 大学研究推進機構 知的財産センター、日経BP社、ISBN 978-4-8222-3642-7

③ A. R. Miller and M. H. Davis, Intellectual property patents, trademarks, and copyright, West academic publishing, ISBN 978-031415858758


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  1学期 /First Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
ロイ デボプリオ
担当教員名
/Instructor
ロイ デボプリオ
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
English
更新日/Last updated on 2022/01/12
授業の概要
/Course outline
This course is designed to walk you through a technical document production scenario based on e-portfolio design with 3D printing fundamentals. The design of the e-portfolio will focus on online content management and delivery towards business case studies leading to revitalization of the Fukushima prefecture. Discussions will center on usability testing processes, including 3D printing fundamentals such as CAD design, 3D printing technologies, prototyping and design analysis, 3D scanning, SWOT analysis and feasibility study, implementation, and execution of business case scenarios in local environments.

Students will gain expertise in writing and designing materials for online presentation, user manuals, and online design contexts. They will also learn about online delivery techniques and evaluation procedures. In addition to focusing on clear, concise, effective writing and user-friendly design, this course also emphasizes the ability to function as a productive member of a team.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
1. The student should be able to write and design in any instructional context.

2. Develop and understand various strategies for planning, researching, drafting, revising, and editing documents that respond effectively and ethically to instructional situations.
A.Developing, writing, and editing material for online courses concerned with application software, work methods, theories and procedures
B.Observing production, developmental, and experimental activities to determine best
operating practices and proper use of online courses
C. Reviewing design documents, client-submitted requests, drawings, and other data relative to operation, maintenance, and use of online courses.
D.Organizing material and completes writing assignments according to set standards regarding order, clarity, conciseness, style, and terminology

3. Able to communicate and collaborate with the real client and industry professionals on multiple issues of technical documentation.

4. Learn and apply strategies for effective group collaboration and project management.

5. Understand and use various research methods for document testing and delivery.

6. Develop strategies for using and adapting various communication technologies for projects.

7. Learn to argue with visual data, understanding and implementing principles of document design.

授業スケジュール
/Class schedule
Schedule:

Week 1:
Discussing 3D printing fundamentals in smart society and potential for 3D printing start-ups in local environment - Introductory Assignment

Week 2:
3D printing fundamentals and Industrial Revolution 4.0 - Discussing the design of an e-portfolio - 3D printing Business Reflection Assignment

Week 3: Using Software to Design a 3D Printed Product for a Smart Society - Concept Mapping Assignment - Three Types

Week 4: Infographic and Video Review - Explaining the range of products, start-up initiative, and it's functionality and production processes with 3D printers - SWOT Analysis Assignment - Two Types

Week 5: Designing and Documenting the 3D Scanning and Meshing Processes for the Website (SiteBuilder/Google Sites) - e-portfolio design Assignment

Week 6: Technical presentation design for the end of the year ETLTC winter conference - Video Presentation Design Assignment

Week 7: 4-5 page paper on how 3D Printing could revolutionize a smart society in specific sectors (students can choose the application context) - 3D Printing start-ups in local environment: Towards Smart Society

Week 7: Writing product and business case study reviews (Teamwork, Networking & Project Management)
教科書
/Textbook(s)
No specific textbook. Lecture notes will be posted on the course website (Moodle).

Reference Text:  

The 3D Printing Handbook: Technologies, design, and applications (English Edition)
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
I believe that students can motivate themselves best when there is real life experience involved in the process of learning. The grading for workshops and projects are based on a number of criteria.
1. Organization
2. Content Quality.
3. Layout
4. Formatting.
5. Visual Design
6. Production and Print Quality
7. Incorporating Feedback from Industry Professional or Client
8. Group Collaboration

* Everything you do in this course will be part of a single group, and all the assignments from Week 2 - 6 will be uploaded and showcased in a professional looking website which will be accessed by HSKA students.

** You will design a home page on 3D Printing and Technical Writing and then every week will have a title link and the assignment will be uploaded on the website.

Assignments & Grading:

Introductory Assignment - 5%

e-Portfolio Design - 20%
Concept Mapping - 15%
SWOT Analysis - 15%
Video Analysis - 15%
Conference Video Presentation - 15%
Final Conference Paper - 20%
履修上の留意点
/Note for course registration
Good English language proficiency and ability to mingle with foreign students are expected.


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
ピシキン エフゲニー
担当教員名
/Instructor
ピシキン エフゲニー
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
The course language is English.
更新日/Last updated on 2022/01/28
授業の概要
/Course outline
This course is an introduction to contemporary discourse on understanding software engineering within the context of liberal arts, cross-cultural communication and human-centric design paradigms. We discuss interdisciplinary nature of software and its links to humanities and fine arts.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
The course is oriented to software engineering students that want to extend their knowledge on software philosophy, on how software appeals to contemporary societal problems, and how approaches and models used in non-technical disciplines may help in understanding software and improve its qualities. We offer an introduction to current research discourse via a number of practical foresight sessions and workshops using recent research publications and analytical reports.
After course completion the students will have the following learning outcomes:
• Understanding particularities of major software development paradigms, their connection, their mutual dependencies and their links to other natural science and humane science disciplines.
• Understanding of major software engineering principles and methods and their implementation.
• Ability to critical analysis of studies on software development and philosophy.
• Ability to create and use of object-oriented models in software design.
• Understanding of multi-paradigm approach.
• Understanding the human-centric design paradigm.
• Ability to define, describe and use design patterns in software development.
• Understanding connections of software design with liberal arts within the framework of multi-disciplinary research.
• Presentation skills during foresight and discussion sessions.

授業スケジュール
/Class schedule
Class 1-2
Methodology gaps in software engineering and in software education.  Paradigm: the meaning. Languages as models.
Software Complexity. Contemporary computing agenda and computing paradigms. Software development philosophy.
Exercise (case study): Programming language using and development trends. Why do new languages appear?

Class 3-4
Software paradigms and software reuse. Problem paradigms. Introduction to design patterns. GoF patterns.
Exercise (research problem): Software reuse taxonomy analysis.

Class 5-6
Programming paradigms: imperative, structural, object-oriented, functional, logic, others. Connections to computer architectures. Language implementations. Multi-paradigm approach. Type systems, multi-language development.
Exercise (foresight session): From encapsulation and information hiding to modern paradigms.

Class 7-8
Human-Centric Design: paradigms, agenda, application. Real life stories. Intro to current projects.
Exercise (workshop): Mind-mapping session “Visualizing the discourse”.

Class 9-12
Software as art. Links between software and fine arts. Metaphors in software engineering.
Exercise (workshop): Metaphors, readability and fine arts.

Class 13-14
Cultures. Why many? How do software cultures collaborate with other cultures? Lecture-discussion.
Exercise (presentation session): preparation the individual course scale case study on the suggested topic, presentation, discussion, Q&A session
教科書
/Textbook(s)
1. Kaiser S. Software Paradigms. Wiley, 2005.
2. Sommerville I. Software Engineering, 10th ed. Pearson Education Limited, 2015.
3. Braude E.J., Bernstein M. Software Engineering: Modern Approaches. Waveland Press, Inc.; 2 edition, 2016.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
The final grade will be calculated based on the following weights:
• Self work and exercises – 25%
• Team work, test questions and quizzes in lecture time – 35%
• Final presentation and discussion – 40%
履修上の留意点
/Note for course registration
For this course we expect that students have good understanding programming fundamentals and experience of using at least one general purpose language, have knowledge of data structures analysis and algorithms and learned software engineering fundamentals.

参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
The course instructor Prof. Evgeny Pyshkin has working experiences in software design, development, QA and tech writing. He worked as a software engineer for St. Petersburg Polytechnic University and participated in software projects with Spectrasize (Switzerland) as a developer, tech writer and project manager.
Course information web page: http://web-int.u-aizu.ac.jp/~pyshe/courses/sc/


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  4学期 /Fourth Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
1.0
責任者
/Coordinator
大藤 建太
担当教員名
/Instructor
大藤 建太
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/01/11
授業の概要
/Course outline
 この講義では,経営の基本理論としてのミクロ経済学を概観します。
 基本理論ですが,経営戦略論,マーケティング論,ファイナンス論など応用が多く,それらを幅広く知っていることは有用です。そこで,それらとの連関もできるだけ紹介するようにします。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
第1単元 消費者の選択行動
 (1) 予算制約について理解する
 (2) 最適消費の組合わせを求められるようになる
 (3) 最適消費における限界効用について理解する
 (4) 需要関数を導けるようになる
第2単元 価格弾力性と価格差別
 (1) 価格弾力性を理解する
 (2) 弾力性に基づくマーケット・セグメンテーションを理解する
 (3) 価格差別(3種類の価格差別)を理解する
 (4) 2部料金制と,企業にとっての有利性について理解する
第3単元 企業の生産活動とコスト
 (1) コストの内訳を理解する(変動費,固定費)
 (2) 簡単な損益分岐点分析を行えるようになる
 (3) 企業が生産水準やコストをどのように決定するか理解する(費用関数)
 (4) 費用関数に基づいて競争的価格を導く(短期的競争価格/長期的競争価格)
第4単元 市場での競争と競争優位
 (1) さまざまな競争環境の程度を理解する(完全競争,寡占,独占)
 (2) 市場価格と業界利益が,競争環境によってどう変わるか理解する
 (3) M.ポーターの競争優位モデル(5つの力)について理解する
授業スケジュール
/Class schedule
1週半で1つの単元を行い、6週間で4単元を終了します。
・4回まで、課題の提出があります。
・成績は、期末試験と課題の成績を基につけます。
教科書
/Textbook(s)
なし(配布資料を使用)
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
過去の実績の一例:(最初の授業で、成績評価の方法をお伝えします)
・期末試験=60点
・課題: 計4回(10点x4=40点)

以上 計100点  A~Fのランクは大学院の定めに従う
履修上の留意点
/Note for course registration
特にありません。
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
(以下は,参考書。必須ではない。)
- D. Kreps, "Microeconomics for Managers," W. W. Norton & Company  
- Robert H. Frank, "Microeconomics and Behavior," 4th Ed. or later, McGraw-Hill Higher Education

実務経験あり:エネルギー関連の民間企業やシンクタンクで計10年の実務経験を有する。


科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
岩瀬 次郎
担当教員名
/Instructor
岩瀬 次郎, 吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/01/14
授業の概要
/Course outline
プロジェクトマネジメントはプロジェクトを成功裏に完了するための計画と管理の技術である。当授業では、プロジェクトマネジメントのグローバル標準The Project Management Body Of Knowledge (PMBOK)に則っとり、プロジェクトとは何か、プロジェクトマネジメントの知識体系、システム開発プロジェクトに必要となるプロジェクトマネジメント技術を習得する。デジタルトランスフォーメーション(DX)環境の中、利用者の求めるDX/ITシステムを成功裏に構築するために、プロジェクトマネージャの果たすべき役割、プロジェクトマネジメントの基本を学び、パッケージ型開発、グローバル化、失敗プロジェクトの実態とその要因も紹介する。DX/IT業界のビジネス、技術動向、DX/ITエンジニアのスキル、求められる資質(コンピテンシー)についても学習する。授業では、IT企業から外部講師を招き、プロジェクトマネジメントの実践を紹介する。授業は講義を中心に、テーマにより演習や課題レポートを果たす。当コースは日本の環境でのDX/IT関連に就業することことを想定しているため、講義資料は英語も併記するものの実例、演習等、日本語での講義が基本となる。
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
システム開発のプロジェクトを遂行する上で、関連する開発プロセスを理解し、プロジェクトマネジメント技術の基本を学習する。システム開発プロジェクトの動向、プロジェクトマネージャの役割、キャリアを学習し、将来DX/ITエンジニアを目指す上でのプロジェクトマネジメントの基本を修得する。

到達目標
1. プロジェクトマネジメントを実行するにあたって、要求分析、設計、プログラミング、テストなど開発プロセスとの関係を理解する。
2. システム開発を成功裏に完了するために必須となるプロジェクトマネジメント技術の基本を理解する。
3. DX/IT業界のビジネス、組込み系プロジェクト、グローバルプロジェクト、パッケージ型開発などの動向、プロジェクトマネージャに求められる資質、キャリアの事例を学び、今後IT業界、IT関連への進路、キャリアを考える上での知識を得る。
授業スケジュール
/Class schedule
第 1回 システム開発の技術とビジネス動向
第 2回 プロジェクトマネージャの役割とキャリア
第 3回 システム開発プロセス(要求分析、設計、プログラミング、テスト) 
第 4回 プロジェクトの定義、プロジェクトマネジメントの技術体系
第 5回 プロジェクト計画(見積り)
第 6回 プロジェクト計画(スケジュール、演習)
第 7回 進捗管理EVM *
第 8回 進捗管理EVMケーススタディ*
第 9回 リスク管理
第10回 リスク管理ケーススタディ
第11回 パッケージ型開発(ERP)プロジェクトマネジメント *
第12回 パッケージ型開発(ERP)ケーススタディ*
第13回 契約管理、ケーススタディ
第14回 まとめ
*)外部講師
教科書
/Textbook(s)
指定なし。毎回資料を直前に配布(ソフトコピー配布)。
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
筆記試験(選択式、記述式)1回, 課題レポート4題、出席率(含む参加態度)により総合的に評価。評価配分の目安:最終試験50%, 課題レポート40%, 演習10%
履修上の留意点
/Note for course registration
プログラミング、ソフトウェアまたはハードウェア開発の経験は当講義の理解を容易にする。
参考(授業ホームページ、図書など)
/Reference (course
website, literature, etc.)
実務経験有り:(岩瀬)日本IBMにて銀行等多くのシステム開発、システム開発標準、品質管理、プロジェクト管理を統率。この経験をもとにプロジェクトマネジメントの基礎と実践を講義。企業より2名の技術者(デロイト、アイ・スター)を外部講師としても招く。

参考図書:「ソフトウェアエンジニアリング講座1,2」(岩瀬、内藤他著 日経BP社) 



科目一覧へ戻る

開講学期
/Semester
2022年度/Academic Year  3学期 /Third Quarter
対象学年
/Course for;
1年 , 2年
単位数
/Credits
2.0
責任者
/Coordinator
吉岡 廉太郎
担当教員名
/Instructor
吉岡 廉太郎
推奨トラック
/Recommended track
先修科目
/Essential courses
更新日/Last updated on 2022/01/26
授業の概要
/Course outline
There is a myth that only artists, composers, writers, singers, actors, inventors and others of these types are creative people. There is also a myth that creativity is mysterious and uncontrollable burst of inspiration available only to a lucky few; the creative process is considered the same as the process of spiritual growth, etc. In fact, IT specialists are the most creative persons: they understand people needs, applications; corresponding abstract models and transforms knowledge into design and implementations.
In this course, creativity is considered as ability to create new and useful things and/or to add new and useful features for existing things. Each person has talent to innovate, but to demonstrate the creativity, it is necessary to be in good physical and mental conditions, possess special knowledge, and regularly practice in the use of the knowledge. In the first half, this course provides some approaches and methods to develop creativity based on ideas of dualism of processes and phenomena, alternative actions, multiple views of objects, and a concept of good classifications. In the second half, students will engage in practical creative activities featuring extensive use of classification to organize information and to generate innovative ideas (hands-on creativity sessions).
This course involves much discussion and exchange of ideas but may be carried out in conventional face-to-face style or in a remote/web-meeting style depending on the surrounding situation. The course style will be decided and announced to registered students at the beginning of the quarter.
授業の目的と到達目標
/Objectives and attainment
goals
The objective of this course is to enhance student ability to innovate, that is "to see what no one else is seeing," "to think what no one else is thinking," and "to understand why people miss their chances." It also includes recommendations for 1) understanding existing things and their specific features and getting some possible hints about non-existing things or new features, and for 2) how to predict usefulness of the things and features.
授業スケジュール
/Class schedule
Topic 1: What is “creativity” and why it’s necessary - Alternative ideas for familiar things
Topic 2: How to cultivate creativity - Cooking-meal method
Topic 3: What inhibits creativity - Fixation, structural imagination
Topic 4: How to prepare the mind - Classifications: good and bad
Topic 5: Why people miss opportunities - Lost opportunities
Topic 6: How to think productively - Thinking productively vs. reproductively
Topic 7: What is “seeing” and “thinking” - Multiple views and examples
Topic 8: Hands-on creativity Session 1 - Group creativity session
Topic 9: Hands-on creativity Session 2 - Group creativity session
Topic 10: Hands-on creativity Session 3 - Group creativity session
Topic 11: Hands-on creativity Session 4 - Group creativity session
Topic 12: Hands-on creativity Session 5 - Group creativity session
Topic 13: Hands-on creativity Session 6 - Group creativity session
Topic 14: How to share your knowledge
教科書
/Textbook(s)
Handouts will be provided through course Moodle site.
成績評価の方法・基準
/Grading method/criteria
1. Technical report and presentation on “Classification of Objects” (45 points)
2. Technical report and presentation on “Self-reproducing Program” (35 points)
3. Active participation in discussions and hands-on creativity sessions (20 points)
履修上の留意点
/Note for course registration
This is an activity-based course powered by discussions/presentations by students and proactive participation is requested.


このページの内容に関するお問い合わせは学生課 教務係までお願いいたします。

お問い合わせ先メールアドレス:sad-aas@u-aizu.ac.jp